Nem alamizsnát kérünk, hanem a járandóságunkat!

A Nyugdíjas Szervezetek Egyeztető Tanácsa (NYUSZET) elengedhetetlennek tartja, követeli, hogy a 2023-as évre tervezett 15% inflációs cél felülvizsgálata mellett, a kormány emelje meg a nyugdíjakat legkésőbb 2023. június 1-jével, soron kívül 3%-kal, 2023 januárig visszamenőlegesen. Korábbi követelésünknek megfelelően ugyancsak igényeljük, hogy soron kívül, visszamenőlegesen az előző két évben elmaradt 1,5%-os nyugdíjkiigazítás történjen meg, és januártól az idei nyugdíjakat ezzel a mértékkel emeljék meg, bázisát képezve a 2023-as emeléseknek.

A NYUSZET növekvő aggodalommal figyeli a KSH és az EUROSTAT időszakos jelentéseit, adatait. A KSH márciusi gyorsjelentése szerint a nyugdíjas infláció az első 3 hónapban 27,4; 26,9; illetve 26,7% volt, azaz messze nem csökken olyan mértékben, mint azt a kormányzat láttatni szeretné. Az idős korosztály jelentős része egyre nehezebb helyzetbe kerül, az Európai Unióban kiugróan magas hazai infláció, és ezen belül az alapvető élelmiszerek évtizedek óta nem látott drágulása (jan-márc: 44; 43,3; ill. 42,6%) miatt. Az általános áremelkedési ütem minimálisan csökken, lényegében stagnál. Ugyanakkor a maginfláció márciusban 0,5 százalékponttal nőtt, ami azt jelenti, hogy az infláció érdemi csökkenésére a következő hónapokban sem számíthatunk. Jelen helyzetben még inkább szükséges, hogy a reálisan kiszámolt tényleges nyugdíjas infláció és a nyugdíjak korrekciója szinkronba kerüljön!

A szükségessé vált sürgős intézkedések nem a kormány jóindulatán alapulnak, hanem a hatályos jogszabályokon, melyek előírják a nyugdíjak értékállóságát! A 2011. évi CXCIV. sz. törvény Magyarország gazdasági stabilitásáról 41.§-a (3) bekezdésében kimondja, hogy „A nyugdíjak reálértékét biztosítani kell.”

A kormányzati kommunikációban rendszeresen visszatérő állítás, hogy a nyugdíjak reálértékének megőrzése becsületbeli ügy. (Bár igazából törvényi kötelezettség.) Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, szükséges, hogy az éves infláció tényleges mértékének megismerésekor végelszámolás készüljön. Ha az infláció mértéke éves szinten meghaladja a nyugdíjak emelésének százalékát, akkor törvényben szabályozott módon, pótlólagos emelésre kerüljön sor. Elfogadhatatlan az a tendencia, hogy az átlagnyugdíj egyre inkább elmarad a nemzetgazdasági nettó átlagbérhez képest. A 13 évvel ezelőtti közel 70%-os arány mára 50% alá csökkent, ami egyértelműen alátámasztja a nyugdíjasok elszegényedését, gazdasági lecsúszását!

Az elmúlt időszakban a NYUSZET többször kért a legszegényebb nyugdíjas réteg számára egy egyszeri, átmeneti segélyt. Az azóta lezajlott folyamatok a helyzeten csak rontottak. Ezért most megismételjük a javaslatot, de abban a formában, hogy a medián nyugdíj alatti ellátásban részesülők egy egyszeri, 75.000 Ft értékű juttatást kapjanak.

Folytatni és szélesíteni szükséges azt a felzárkóztatási, nyugdíj-korrekciós programot, melyet 15 évvel ezelőtt a pénzügyi válság miatt felfüggesztettek. A méltányos és igazságos rendezéshez a NYUSZET szakmai javaslatait átlátható, korrekt egyeztetési folyamatban felajánlja a kormányzat számára. A NYUSZET által fentebb követelt évközi emelés ideje és mértéke – az adatok tanúsága szerint – reális, sőt, a kivitelezhetőség érdekében inkább visszafogott!

Határozottan igényeljük a rendszeres, kiszámítható párbeszéd, az egyeztetés megfelelő intézményes formáinak kialakítását. Az idős emberek, a nyugdíjasok érdekképviseleti szervezetei készek érdemi javaslataikkal hozzájárulni a társadalmi feszültségek csökkentéséhez, egy élhetőbb, humánusabb Magyarország megteremtéséhez!

A nyugdíjas társadalom, különösen annak medián nyugdíj alatt részesülő, egyre inkább nélkülöző hányada (mintegy 1 millió nyugdíjas) nevében is egyértelműen elvárjuk, hogy az ígéreteknek megfelelő legyen a kormányzati cselekvés is!

Budapest, 2023. április 17.

NYUGDÍJAS SZERVEZETEK EGYEZTETŐ TANÁCSA